Thursday, September 16, 2010

Peringatan Untuk Kita Semua..

Selamat Hari Raya semua..
rasanye Malaysia dlm mode beraya lagi..kan? kami di perantauan nih rasanya rata2 dah back to normal life..mm citer raya di lain entri la ye..
hari nih rasa nak menulis sesuatu yg seriyes sikit..unt permulaannya saya nak menyusun jari memohon maaf andai ada yg terasa dgn apa yg saya nak tulis..cuma saya nak berkongsi pendapat yg x seberapa nih..moga2 dapat kita jadikan panduan especially bagi yg dah berkahwin..
bile sampai je waktu raya, ramai org heppi kan? tp ramai gak sebenanyer yg buat2 hepi..meibi sbb taun tuh turn umah mertua..hehe..bagi saya?
truly said mmg la umah sendri ngan umah mertua lain..dr segi sambutan, dr segi juadah, dr segi suasana..tapi so far saya x penah merungut kalu taun tu giliran beraya umah mertua..konsep saya senang saje, SAYA ADA FAMILI, HUSBAND SAYA GAK ADA FAMILI..kalau saya nak beraya ngan famili saya, makan juadah ramai2 dgn mak & adik bradik saya di pagi raya, begitu jugak ngan suami saya..lgpon keluarga mertua saya sangat baik. raya di umah mertua sangat rilex, mak mertua akan masak dr petang puasa terakhir, pagi raya pon x berebut bilik air macam di rumah saya..tp saya jugak seronok di jengka, sbb dah terbiasa meneman mak memasak sampai tengah2 malam (tp biasanya saya tido haha), bgn pagi2 sbb cop bilik air yg limited, kecoh bergamba x hengat dan 1001 kekecohan famili kami..
apa la susahnya amalkan konsep raya bergilir dgn berhemah..jgnlah satu pihak tunjukkan kuasa veto..rasa keluarganya lagi penting dr keluarga mertua..kalu x nak bergilir dengan adil, senang aje, KAWEN NGAN ANAK YATIM yg mmg x de sedara mara..atau kawen la ngan mualaf..maafla ayat saya agak kasar, tp saya mmg kasihan dengan pasangan yg tertindas..atau lebih hebat KELUARGA MERTUA yg tertindas..kalau dpt mak mertua mcm Nyonya Mansor citer Ibu Mertuaku lainlah..itu saya x brani nak komen..hehe..tp kitakan dah abis pikir sebelum kawen ngan anaknya? tentu kita dah kenal familinya camana..takkan la anaknya kita mau, keluarganya kita tolak tepi..
sesetengah org kata, anak perempuan yg asik2 nak ke mak nye..kalau kawen mesti kuat belah pompuan..btul ke? pada saya, SAMA saja..bukan masalah anak lelaki or anak pompuan, tp hasil didikan mak bapaknye. kalau dia jenis yg mengkonker raya, tgk la, biasanya adik bradiknye pon sama. mcm la bertahun2 x jumpe adik bradiknya, sampai TERLUPA giliran raya hari ke2 or seterusnya di rumah mertua..
umur kita kuasa Allah..sementara ada kesempatan jagalah hati ibu / ibu mertua kita..saya pon selalu buat mak saya terasa, tp cubalah bahagiakan dia sementara ada waktunya..bila dia dah pergi, haaaa beraya la puas2 umah mak bapak kita..dah x perlu gilir2 lagi..tp sedarkah kita, dia pergi membawa rajuk di hati, menunggu anaknya balik menjenguk membawa cucu-cucunya...semoga kita x lupe, Allah melihat apa yg kita buat. jgn bila anak yg kita sayang2 membuat benda sama ke atas kita,barulah kita nak tersedar. masa tu baru kita tau perasaan seorang ibu yg menunggu anaknya balik tp upenya anaknye mendengar kata isteri/suami beraya di umah mertua tanpa menjenguk kita..tambah plak di waktu tuh kita keseorangan, tanpa pasangan di sisi..
semoga apa yg saya tulis dpt dipikir2 oleh semua..saya x berkata kepada sesiapa yg khusus, cuma buat renungan kita di musim2 raya..dan besar harapan saya pada sesiapa yg mengalaminya dapat memanafaatkannya sedikit sebanyak..kpd yg tertindas, BANGKIT lah..dan kpd yg menindas, harap selamilah hati pasangan anda..dan hati KELUARGA MERTUA anda!
Wassalam

No comments:

Post a Comment