Friday, August 13, 2010

Puisi Sementara Menunggu Waktu Berbuka Pose..


Tajuk : Saya Ada Emak

Saya ada emak..
Emak saya matanya sepet..
Ramai orang sangka emak saya mualaf cina..
Padahal emak saya orang Jawa tulen..

Emak oh emak..
Saya sangat sayang dan rindu emak..
Saya sangat berharap saya genius..
Supaya dapat menyusup naik ke kapal terbang tanpa dikesan..
Atau menjadi seorang pilot..
Terus berdesup kapal terbang saya parking di Jengka..

Emak oh emak..
Bulan pose ini saya bertambah rindukan emak..
Rindukan panggilan telepon mengejutkan saya sahur..
Juga rindukan masakan emak waktu berbuka pose..
Walaupon emak bukanlah seorang yang sgt pandai memasak..
Tapi masakan emak tetap terbaik di tekak saya..
Hasilnya selama 29 thn ini saya membesar dengan sgt sihat..

Emak oh emak..
Saya sangat sayangkan emak..
Tambahan sejak saya pon menjadi seorang emak..
Baru saya paham perasaan seorang emak..
Kalu bule nak tgk anak di depan mata..
Setiap saat..
Setiap masa..
Sampai ke ujung nyawa..
Rasa tak nak kasik anak sekolah asrama..
Sebab ujung minggu / bulan baru bule jumpe..
Tapi nak buat camana..
Bila dah besar anak sibuk nak kawen..
Nak ikut suami...
Macam saya..
Semoga kita dapat jumpe lagi..

Emak..
I MISS U..!

8 comments:

  1. saya x tau nk nangis atau gelak baca puisi akak neh...kdg2 sedey,kdg2 klaka...tp kalo sy jadi mak akak mesti sy terharu lah...isk isk..so meaningful & sgt jujur... =)

    ReplyDelete
  2. hehe..sebenanye sedih..tp x bule diikutkan sgt kan? bkn kita bule buat apa pun..:)

    ReplyDelete
  3. kak hajar..puisi utk saya dah buat blom??? menarik puisi kak hajar neh....mana belajar?? huhuhu

    ReplyDelete
  4. aya:mm nanti saya carik ilham k..kene dok termenung dulu nih tgk bintang2..bulan..ceewahh

    ReplyDelete
  5. part yg paling akak suka

    Tapi nak buat camana..
    Bila dah besar anak sibuk nak kawen..
    Nak ikut suami...
    Macam saya..

    hahaha.. tau takper

    ReplyDelete
  6. kak anie:hahaha cam si*t aje kan..? buat lawak bodo laks..mm print la kasik mak bace..:)

    ReplyDelete
  7. okeh...saya tunggu ea....jgn plak dr bintang tu ade...sampai bertukar ke matahari..tak dapat gak puisinye

    ReplyDelete