Thursday, September 6, 2012

Harga Petrol dan Diesel di Scotland..

assalamualaikum...

tiba2 terjumpa gambar ni, saya snap waktu coti coti ke Scotland bulan April lepas..

seperti stail di germany, harganya berubah mengikut company dan masa jugak, jadi saya tak sure the latest harga petrol dan diesel di sana berapa..
sbbnya di german skarang dah naik, seliter dlm +- €1.70 untuk petrol (bergantung pada company dan faktor2 lain, spt yg saya pernah ceritakan di SINI)..
yg peliknya, di scotland ni harga diesel lebih tinggi dari petrol, tak tahu kenapa..
tp mengikut rakan kami di Edinburgh, company Sainsbury's ni biasanya paling murah..selain bisnes minyak, derang ada jalankan bisnes supermarket jugak..


untuk Petrol Unleaded, harga seliter 1.36 pound dan untuk Diesel, seliter 1.42 pound


p/s: harga ni dalam pound, bagi mereka di sana yg dpt duit dalam pound, harga ni kira murah la. unless orang datang dari Msia dan bawak RM, baru boleh convert ok :D

8 comments:

  1. kat Jepun harga petrol dalam 130 ke 140yen seliter. kalo banding harga ngn Msia kira murah le... tak aci ler convert kan...hehehe

    ReplyDelete
  2. kalau js kt Malaysia ni x ambil kisah pun...tau tuang je...huhu

    ReplyDelete
  3. petrol 1.36 pound je? murah giler.. sini ron 97 yg kita biasa pakai dulu dah rm3 seliter

    ReplyDelete
  4. tolong bagi saya email awk bleh...email sy shahzlin83@yahoo.com
    sy akn ikut suami g german nanti

    ReplyDelete
  5. rasanya Morrison UK pun ada supermarket dan stesyen minyak sendiri. lupa pulak dah lama dulu. hehe.. btw kat Jepun ni pun harga minyak ikut comp. tak tetap, ikut harga pasaran kene pandai2 la cari stesyen minyak yg murah. tp mmg best sebb tak diorang tak tipu kan. kalau harga minyak dunia rendah mmg dia akan jual rendah dan sebaliknya. walaupun takde sumber minyak langsung tp boleh jual minyak dgn harga yg murah! tapi negara kita? huhu.. sendiri mau ingat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Puan,
      saya sedang merancang untuk sambung belajar di Germany. So, nak tanya Puan yang dah pengalaman di German, U mana yang agak bagus untuk kehidupan seorang muslim, means dekat dgn masjid, banyak kedai makan orang Muslim.

      Saya dah berkeluarga dan mempunyai 2 orang anak yang masih kecil.

      Thanks.

      Delete
    2. zikri: waalaikukumussalam...mmm boleh email ke email saya, budakjahat_mmu@yahoo.com...senang sket nak borak2 unt jawap soklan. tq hehe

      Delete