Sunday, November 27, 2011

Pau Lembut di Musim Sejuk..

pau

assalamualaikum...

wahh pau ni memang puas ati masa makan..
mungkin kelembutan dia kurang 1% dari pau kat kedai tuh (hahah pepandai aje kan :P)..
eh eh tapi bukan salah resepi tau tapi biasalah masalah amatur tukang masak ni yg tak setel2 dr dolu..hehehe...

hummm tp lepas masukkan inti serikaya homemade ni, dan nak tutup pau tuh, macam ada masalah skit..
mungkin serikaya saya cair sangat, mungkin serikaya tuh ter over loaded hihihi...wallahu a'lam..
oh ya, dan saya tukarkan tepung gandum tuh kepada 100% tepung pau..:)
btw time kasih pada Kak Yani as pencipta resepi, dan Kak Izah Mufin Lover yg sama2 sharing is caring..:)
izinkan saya tepek2 di sini plak ek..

PAU
- sumber Kak Yani@My Resepi, dan Kak Izah..

Bahan-bahan ( 8 biji, tp saya dapat 10 biji hehehe)

300g tepung gandum *saya pakai 100% tepung pau
6g baking powder
2g garam
162g air suam
6g dry yeast
30g gula halus
18g lemak sayur *saya pakai Pflanzenfett jenama Biskin

Cara-cara

1. Masukkan tepung, baking powder dan juga garam. kacau biar serata.
2. Campurkan air, dry yeast dan gula dalam bekas lain. kacau biar gula larut.
3. Masukkan no.2 ke dalam no.1. Uli sehingga hampir licin.
4. Masukkan pula lemak sayur. Uli sehingga licin. Buat bentu bulat.
5. Penaikkan sehingga 2 kali ganda atau 40C selama 30 minit bagi sesiapa di negara sejuk.
6. Utk uji naik ke tidak..Taburkan sedikit tepung di atas doh. Tekan dengan jari. Kalau tinggal lubang, maknanya doh dah naik.
7. Tekan-tekan untuk keluarkan angin. Bahagikan kepada 8 bahagian. Buat bentuk bulat. Rehatkan selama 10 minit.
8. Ambik sebiji doh, canaikan dan letaklah inti ditengahnya. Tutup rapat-rapat.
9. Utk inti tu, boleh rujuk resepi pau dr mat gebu or pau kari ayam dr jun atau boleh juga letak apa saja inti ikut kesukaan masing-masing.
10. Saya letak inti krim coklat dan juga sardin. (Abihkan stok yg ada sebenarnya ni.. so takde sukatan yg spesifik utk inti)
11. Bila dah siap isi inti, biarkan dalam 5 minit. Bila dah nampak naik sikit, bolehlah kukus.
12. Kukus dengan api kuat selama 15~20 minit.. Masa tengah kukus jangan buka penutup kukusan.

Nota: saya pakai makcik BM so campak aje semua bahan ikut aturan nye ngeh ngeh ngeh

6 comments:

  1. rajinnyer buat pau sejuk2 gini
    ai malas giler nak masuk dapur skrng
    sebab sejuk sgt kt sini
    ada BM mmg senang nk meroti etc khen

    ReplyDelete
  2. amboi2, macam2 jenis makanan update sempena musim sejuk ye.. yang belum ade makcik BM ni terliur je nengok ngeh ngeh..
    bile ntah nak beli mak cik BM ni, takut beli nanti jadi perhiasan je hehe..

    ReplyDelete
  3. ayu: kat dapur takde heater ker? tapi kat dapur saya pon tak pasang heater..mmg sejuk tapi perut punye pasal...tahaaannnn hehhehe

    ReplyDelete
  4. ana: hehe dah beli insyaAllah guna nya..saya dah pandai buat roti seketul tuh so dah memang tak beli roti dari penny hihihi

    ReplyDelete
  5. wahh cantiknya rupa pau tu hajar...akak kalau buat lum pandai nk buat bentuk bolat-bolat gitu:)

    ReplyDelete
  6. kak nieza: hehe akak pandai buat bentuk bunga kan? hihihi..takde nye bulat mana kak, yg senget2 masuk mulut aje le..hihihi

    ReplyDelete