Friday, April 13, 2012

Marble Banana Muffin..

070

assalamualaikum...

mapin yg dibuat sebelum projek urlaub arituh..
dah lama peram dlm folder baru ni berkesempatan kasik dia interprem heheh...
dah byk kali buat sbb memang sedap..
time kasih byk pada pencipta resepi yg sedap ni Rima (versi English) dan Kak Izah Daut (tukang translate), tp saya copy dr Kak Hana..hehe
apapon izinkan saya tepek tepek di sini plak ek..:)

078-001

MARBLE BANANA MUFFIN
- by Rima (versi English)
- ditranslate oleh Kak Izah dan saya copy dr Kak Hana

Bahan-bahan
Bahan A

• 2 cawan tepung gandum
• 1 1/2 cawan gula kastor (saya guna cuma 1 cawan-itu pun masih manis)
• 1 sudu besar baking powder
• 1/2 sudu teh garam

Bahan B
• 1 biji telur (L)
• 1 cawan susu segar
• 1/2 cawan minyak masak (mentega cair)
• 1 cawan pisang lecek kasar
1 sudu besar coklat paste *saya pakai coklat emulco

Topping: Coklat chip/ Walnut/ apa apa yang disukai

Cara-cara
• Ayakkan tepung bersama baking powder dan satukan semua bahan A ke dalam satu bekas. Ketepikan.
• Satukan telur, susu segar dan minyak dan gaul hingga sebati. Masukkan adunan susu segar tadi ke dalam bahan A dan gaul sebati. Jangan gaul terlalu lama, cukup sekadar bersatu dan masukkan pisang yang dilecek kasar tadi.
• Bahagikan 2 adunan, dan masukkan coklat paste ke dalam satu adunan. Kemudian cedokkan ke dalam muffin pan dan selang selikan untuk marble kan muffin.
• Bakar pada suhu 190 C selama 25 minit.

16 comments:

  1. dulu pernah buat tp guna recipe ros JMC

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo...resepi ros saya tak penah cuba..mesti bes kan hehe

      Delete
  2. comelnya gambor muffin mu itu cik adik.. ada lagi ke? dan dan akak sms haby suh beli pisang. ekekeke... sodap kan muffin ni.

    ReplyDelete
  3. sy tak pernah lagi buat muffin nti la try plak lepas ni...hehe

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. hahaha mesti u terbayang2 kesedapan mapin i kan? hahaha :P

      Delete
  5. Replies
    1. hihihihi okeh okeh kak liza tunggu depan umah ok..nanti abang posmen sampai

      Delete
  6. Assalamualaikum Siti,
    salam kenal dari kak Amie, follow sini ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak Amie..time kasih..nanti saya folo balik ye..:)

      Delete