Wednesday, December 5, 2012

Ayam Goreng Ala Kaprau..

assalamualaikum...

resepi ni asalnya Daging Goreng Ala Kaprau, saya saja tukarkan ayam dan hasilnya mmg sedap..
lain kali nak cuba pakai daging plak hehehe...

sekali imbas macam ayam masak kicap kan? tp bila geget ayam tu, terasa tomyam masuk ke tekak..hehehe...
so kengkawan surirumah sepenuh dan separuh masa, meh kita cuba untuk variasi...hehehe

time kasih pada Kak Jie, Kak Nor dan Kak Izah atas resepi ini, izinkan saya tepek2 di sini plak ek..

AYAM GORENG ALA KAPRAU
- resepi asal dr Kak Jie dan dipanjangkan oleh Kak Nor & Kak Izah



BAHAN2:

250 gms daging batang pinang dihiris nipis (atau ayam)
2 sudu besar paste tomyam (Kjee guna paste Adabi)
cili api diketuk2 (ikut kepedasan. resipi asal mesti pedas)
2 labu bawang besar (dibelah lapan dan dicerai2kan)
1 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos cili (Kjee guna sos cili Thai)
daun selasih (Kjee tak bubuh sebab tak ada. Ada daun selasih sedap sangat)

CARA:

Perap daging yang telah dihiris bersama 2 sudu paste tomyam selama ½ jam. Kemudian tumis 1 labu dulu bawang besar yang telah dikerat 8. Kemudian masukkan cili api yang telah ditumbuk kasar. Setelah agak garing, masukkan hiriisan daging yang telah diperap dan goreang hingga daging kecut.

Kemudian masukkan kicap manis dan sos cili dan terus goreng. Masukkan daun selasih yang telah dipetik2, dicuci dan ditoskan. Kemudian masukkan juga baki 1 labu bawang besar. Setelah bawang besar layu, padamkan api dan hidang.

4 comments:

  1. wahhh nampak pun sedap ni uols
    terlioq plak...lately asyik lapaq jer
    nangessss

    ReplyDelete
  2. hahah. boleh varietykan rasa masakan kan.

    ReplyDelete
  3. wahhh..nmpk sdp..
    ada share resepi..bole try ..
    :)

    ReplyDelete