Thursday, June 9, 2011

Gulai Ikan Talang Lady Ayu..


assalamualaikum..

pes time kot masak gulai..hehehehe..
selalu ikan masin talang yg stok tah bile nak abis ni saya buat masak lemak ngan nenas aje..
skali pn lady ayu ni tayang kat fb dia, gulai ikan talang utara, wahh :O cam menarik..
time kasih ayu sbb sudi inbox saya unt resepi ni...muah muahhh
tapi disebabkan kami penduduk umah ni jenis tak masak kari sangat, so main blasah aje le rempah kari tuh..jenama apa pon dah lupe..hehehe
halba campur lak taktau ujung pangkal so saya pakai halba biasa aje..huhuhu
nenas pon patut patutnya nenas muda tuh kan, tp yelah blasah aje nenas manis beli kat pasaraya...janji adeee..hihihihi :D
saya buat separuh dr resepi di bawah...
izinkan saya tepek-tepek di sini jugak ye...


GULAI IKAN TALANG KERING UTARA


- Sumber Lady Ayu

Bahan-Bahan:
• 1 kg tulang ikan talang kering.
• 1 biji kelapa (di ambil santan - 2x perahan) *saya pakai santan kotak je
• 1 biji Buah Nenas - di hiris nipis sedang. * separuh nenas
• 1 biji Terung Panjang - di potong 1 inchi.
• 1 ketul ubi keledek sedang - di potong 1 inchi. *taderk
• 1 bungkus serbuk rempah kari Babas *saya pakai 1 1/2 sudu besar
• 8 ulas bawang kecil - di hiris. *saya pakai bawang besar je
• 6 ulas bawang putih - di hiris. *3 ulas bawang putih
• 4 tangkai daun kari.
• 2 camca kecil halba campur. *1 sudu kecil halba
• 6 sudu besar minyak masak.
• Serbuk perasa secukup rasa (jika mahu).

Cara:

1. Masakkan santan & rempah ke dalam periuk. Masak hingga mendidih. Kacau sesekali untuk mengelakkan pecah minyak.
2. Masukkan nenas. Masak hingga mendidih.
3. Masukkan tulang ikan talang kering dan ubi keledek. Apabila mendidih, masukkan terung. Biarkan masakkan mendidih selama 10-12 minit.
4. Di periuk kecil berasingan, panaskan minyak dan tumiskan hirisan bawang kecil, bawang putih, dauh kari dan halba campur. Goreng sehingga kekuningan & garing.
5. Setelah garing, masukkan kesemua tumisan termasuk minyak keatas gulai yang mendidih tadi.
6. Biarkan setengah minit & padamkan api. Guali sedia untuk di hidang.

10 comments:

  1. yang penting apa rasa hajar oke tak?
    tekak semua leh terima x?
    owh terharu ada org ikut gak recipe ai sebab ai jrng sgt letak entry recipe kat belog...uwaaa nangess terharu nie :))

    ReplyDelete
  2. ayu: sob sob sob meh saya lapkan air mata hihi..
    mmm en husben QC kata ok sedap, leh buat lagi dia kateee..gegegegge

    ReplyDelete
  3. tuan recipe x letak pow terung ngan keledek tue...sebab x dak masa buat hari tue...buat gulai dah mix ngan nenas mmg terbaek dari dari ladang plus ikan talang mmg sedap gitew...lap ayaq mata lagik *____^

    ReplyDelete
  4. ya Allahh..masakan ini sangat menyelerakan... rajin tul ko hajar.. akak tabikkkkkkkk.

    eh pesal tak jumpa. bila dah upload gambo, pastu nampak tak atas tu dia tulis action. klik situ pastu pilih edit in picnik.. ce try lagi

    ReplyDelete
  5. ayu: hahaha abis kuar bahasa utara semua..ikut tema gulai utara katakan...hihihiihi

    kak izah: toink toink...tabik spring..hihiih..ala akak lagi hebat..idola saya tuh..hihihi

    ReplyDelete
  6. sedap ni..kalau kat utara gulai ni akak panggil gulai tumis darat...kena letak bawang goreng lak atas gulai tu bila dah siap msk..memang terbaik buat ketam msk gini pun sodap..hehe

    ReplyDelete
  7. memang nampak menyelerakan ... tmbh lg ada terung tu... meleleh air liur tgk

    ReplyDelete
  8. kak nieza: oooh ye ke..hehe saya orang pantai timur (acecece) so kurang pengalaman bab2 gulai n kari ni..hehehe

    diana: ye ke..time kasih..meh meh saya jadi tukang lap...hehe

    ReplyDelete
  9. ikan talang stok 4 tahun. hehehe

    ReplyDelete
  10. kak anie: hahaha insyaAllah target tak selama itu...:P

    ReplyDelete