Sunday, March 3, 2013

Istanbul - Eyüb Mosque yang Penuh Syahdu..

assalamualaikum..

kembali ke entri Istanbul, kali ni saya nak share pasal Masjid Eyüb..
Masjid yang dibina di maqam salah seorang sahabat Rasulullah iaitu Abu Ayyub Al Ansari..

Siapakah Abu Ayyub ini?
Nama sebenar beliau ialah Khalid ibn Zayd ibn Kulayb
Beliau merupakan salah seorang kaum Ansar di Madinah, yang mana rumahnya telah dipilih oleh unta Rasullah dan Rasulullah menumpang di rumahnya selama 7 bulan selepas peristiwa Hijrah.


Merupakan seorang Muslim yang tidak pernah miss menyertai peperangan semasa zaman Rasulullah sehinggalah ke zaman Muawiyyah, kecualilah clash antara satu perang dengan perang yang lain. Hebat bukan?

Beliau sudah lanjut usianya (dikhabarkan 80 tahun usianya, ada yang berkata 98 tahun) semasa menyertai peperangan tentera Islam membebaskan Costantinople. Semasa beliau jatuh sakit, Yazid anak Muawiyyah yang mengetuai peperangan itu bertanya sekiranya beliau perlukan apa-apa. dan beliau menjawab: "Sampaikan salamku kepada tentera Islam dan katakan Abu Ayyub menggesa mereka berjuang sejauh mana yang mereka mampu. Bawalah aku bersama dan kebumikanlah aku di bawah dinding Kota Costantinople" (Ada sumber mengatakan, beliau ingin dikebumikan di bawah kota Costantinople kerana ingin mendengar tapak kaki tentera Islam dan siapakah Sultan yang hebat yang berjaya menakluk Costantinople itu, seperti yang telah disebut oleh Rasulullah)

Selepas beliau meninggal dunia, tentera Islam bersungguh2 mara hingga ke Kota Costantinople dan mengebumikan jenazah beliau di situ.

Sehinggalah Costantinople berjaya dibebaskan oleh Sultan Mehmet II (Sultan al Fatih), dan menjumpai maqam Abu Ayyub ini. Dikhabarkan, jenazahnya masih elok semasa dijumpai dan semua tentera Islam mengambil kesempatan mencium kaki Abu Ayyub. Namun, semasa giliran Sultan al Fatih, kaki tersebut tiba2 masuk ke dalam tanah. Berdasarkan sumber, Abu Ayyub merasa malu dan hormat kepada Sultan al Fatih dan baginya, beliau tidak layak dicium kakinya oleh seseorang yang terhormat seperti Sultan al Fatih itu.
Sumber dari SINI, SINI dan SINI


di sinilah maqam beliau, mmg sayu rasa hati semasa kami menziarahi pusaranya

Kemudiannya, sebuah masjid dibina oleh Sultan al Fatih bersebelahan maqam tersebut selepas 5 tahun Istanbul berjaya ditakluki. Dikhabarkan, masjid ini menjadi tempat tradisi bagi setiap Putera Kerajaan Uthmaniyyah menjalankan upacara pertabalan rasmi mereka (girt with the Sword of Osman)

Kawasan luar Masjid Eyüb

Perkarangan Masjid

Dalam Masjid (Bahagian Lelaki). Maaf saya ambik sumber dari Google je sebab fotographer masa tu ketar tangan hehehe...
sumber dari SINI, SINI dan SINI 

Bahagian Muslimat

kucin ada di mana2 di Istanbul ni hehehe...

Kuasa Allah, tak tahu kenapa saya tak terjenguk ke kawasan Muslimin solat. Rasa ralat dan sedih sangat lepas tu huhu..tambah2 bila nampak hasil gamba yang gegar (hehe sori en husben :P)
Mungkin dipengaruhi rasa sejuk sangat cuaca ketika itu (time winter dan kami sampai di situ dah gelap), dan mencabar jugak nak ke Eyüb Mosque ni, disebabkan kena naik bas (bukan kawasan pelancongan so tren takde)..
dan oh ya, kebanyakan Masjid di Istanbul tak ada air panas tau. so berwuduklah kami dalam keadaan udara sekeliling yang sangat sejuk dan menggunakan air sejuk seperti ais itu.

dan selain tiada air panas, kekurangan masjid-masjid di Istanbul ialah bab toilet dan tempat muslimat berwuduk. Kebiasaannya, tempat wuduk di tempat terbuka jadi wanita perlu berwuduk di toilet. dan kebanyakan masjid yang kami pergi, toiletnya tutup time malam (bukan malam sangat pon tapi winter kan kol 4 lebih dah magrib so dah dikira malam). dan toiletnya di luar masjid so lepas ambik wuduk, kita kena pakai balik tudung hehe..

dan rasanya di Eyüb Mosque ni ada bukit, so bolehla sesapa nak menikmati pemandangan. Kami? dah gelap gulita dah masa tu, meraban2 carik bas so dah dapat sampai ke masjid tu pon dah syukur alhamdulillah sesangat...hehehe..










2 comments:

  1. suka baca post akak regarding istanbul. xtau bila nak sampai sane ni. hehe.

    ReplyDelete
  2. oo kat sane byk kucing ye kak.. kire kucing istanbul la hee

    ReplyDelete