Wednesday, March 27, 2013

Wajah Delisa Sebenar..

assalamualaikum...

masih ingatkah kawan2 dengan cerita Indonesia, Hafalan Shalat Delisa?
saya pernah tuliskan entri berkenaan cerita itu di SINI...

so, kali ni saya nak sharekan wajah Delisa sebenar, yang saya baca dan lihat dari FB seorang kawan Indonesia di sini, Lisa yang berasal dari Acheh..tq Lisa sbb share :)
inilah dia Delisa yang sekarang sudah berusia 16 tahun..
subhanallah, beliau sangat tabah kan..


 

Dialah DELISA, Korban Tsunami. Meski Salah Satu Kakinya Telah Diamputasi, Dia Tetap Tegar Berdiri Ditengah Panggung Peringatan 8 Tahun Tsunami Yang Dipusatkan Di Museum Tsunami Banda Aceh Siang Tadi.

Kelak, DELISA Bercita-Cita Ingin Menjadi Pemain Musik Dan Pengarang Buku. Ia Juga Berkeinginan Membuat Komunitas Untuk Anak-Anak Cacat, Sebuah Keinginan Yang Sangat Mulia Tentunya. Tetap Semangat Dek DELISA, Do'a Kami Selalu Menyertai Mu Dalam Menggapai Cita-Cita Mulia, Amiin..!!

Nama Lengkapnya Adalah DELISA FITRI RAHMADANI, Ia Biasa Dipanggil DELISA. Gadis Tersebut Lahir Di Ulee Lheu Banda Aceh 15 Desember 1997 Silam. Saat Kejadian Itu, Ia Masih Berusia 8 Tahun 15 Hari. Waktu Itu Ia Masih Duduk Di Kelas Dua MIN Ulee Lheu Banda Aceh. Ia Tidak Hanya Kehilangan Kaki Kirinya, Namun Ibunya, Salamah Dan Ketiga Saudara Kandungnya Juga Ikut Ditelan Gelombang Maha Dahsyat Tersebut.

Kini DELISA Menjalani Hari-Harinya Dengan Bantuan Tongkat Dan Kaki Palsunya. Ia Tinggal Bersama Ayahnya Bakhtiar Dan Seorang Abangnya Yang Selamat. Ia Kini Duduk Di Kleas Satu SMK 5 Telkom Banda Aceh. Sejak Masih SMP, Ia Pernah Menjadi Juara Umum Disekolahnya. Tidak Hanya Menonjol Dalam Prestasi Akademik, Gadis Ini Juga Lihai Memainkan Alat Musik Keyboard.
"Saya Berterima Kasih Kepada Allah, Yang Telah Mengambil Salah Satu Kaki Saya, Diluar Sana Masih Banyak Delisa-Delisa Lain Yang Mungkin Lebih Dari Saya" Ujarnya.



7 comments:

  1. sekarang delisa sedang masa pertumbuhan sehingga setiap setahun sekali mesti perbaharui kaki palsunya ke kuala lumpur

    ReplyDelete
  2. semoga dia menjadi seorg yg tabah dan akan tercapai cita2nya...insyaallah

    ReplyDelete
  3. saya x tgk citer tu tp penah dgr pasal dia
    oo baru tahu itu kisah sebenar ye

    ReplyDelete
  4. memang sangat suka cerita ni, pernah juga buat entry pasal HSD ni. laa, tak sangka ianya kisah benar. ingatkan cerita just untuk peringati tsunami je.

    *cantik nama dia, semoga dia sentiasa tabah dan tercapai cita-citanya. Amin

    ReplyDelete
  5. Sedih bila tau kisahnya namun beliau sgt tabah mhadapi ujian dlm hidupnya. Semoga impian dan cita-citanya tercapai.

    ReplyDelete
  6. lamaaaaaaaaaaaaaaaa puan eeiyss tak menjenguk ke blog teman2... moga ceria2 selalu.. im back! hehehhehe (^___^)

    ReplyDelete
  7. pengalaman yang dilaluinya tentu lebih dahsyat dari filem yang kita tonton kan... aduhai, semoga tercapai cita-citanya. Sy percaya dia lebih kuat dari apa yg kita fikirkan...

    ReplyDelete