Monday, February 4, 2013

Muffin Pisang Sedap..


assalamualaikum..

nak share resepi Mapin Pisang yang sedap ini.
hummmm biasanya saya suka buat kek pisang dalam bekas mapin, pakai ovalett..
hasilnya gebu gebu dan ringan..saya suka suka...
so mapin pisang ni bagi kelainan dr segi struktur dan rasanya..
saya suka suka suka jugak hehehe...:P

time kasih pada pencipta resepi, Ana Penang Fotopages, dan Izah Mapin Lover kerana berjaya meracun saya untuk membuatnya...hehehe..
oh ya saya buat half aje, banyak jugak dapatnya..hehehe

MUFFIN PISANG
- sumber Ana Penang Fotopages (takde link), di forward oleh Kak Madihaa Fotopages dan Izah Mapin Lover
saya buat half dari adunan di bawah ek :)

BAHAN A 
400 gm butter cair
300 gm (6 biji) telur
200gm susu segar

BAHAN  B
600gm pisang dilecek
400gm gula castor (saya kurangkan sedikit
1 tsp garam

BAHAN C 
550 tepung superfine
2 tsp baking powder
2 tsp sodium bikarbonate 

CARA CARA
Double boil butter sampai cair dan sejukkan sebentar. *izah cairkan aje atas api *saya pon sama.
Pukul sedikit telur dan campurkan ke dalam susu segar, gaul sebati. 
Sementara itu lecek pisang dan campurkan gula dan garam. Gaulkan sebati sehingga gula agak hancur. 
Ayak tepung bersama soda bikarbonat dan baking powder. 
Satukan bahan A dan B dan campurkan ke dalam adunan tepung. Gaul hingga sebati jangan terlalu lama cukup sekadar semuanya bersatu.  
Sendukkan adunan ke dalam dulang pembakar dan bakar 180 C selama 20-25minit.

Nota: Jika ingin membuat marble boleh diasingkan sedikit adunan dan campurkan 2 sudu besar serbuk koko atau adunan kelihatan coklat . Tuangkan ke dalam muffin cup dengan diselang-selikan kedua-dua adunan.
 

8 comments:

  1. Ada pisang juga di sini??? Lawalah header blog & wallpaper baru :-))))

    ReplyDelete
  2. saya pun suka buat muffin dari buat kek pisang..senang nak bagi2 diorang makan..hehehe..

    ReplyDelete
  3. wahhh...cantik mapin tu menggunung..
    lama akak tak buat mapin...

    ReplyDelete
  4. Wah...boleh ajar student akak ni.

    ReplyDelete
  5. Resipi guna tepung superfine, u guna tepung ape? 405 ke?

    ReplyDelete
  6. Rajin sguh. Izu sll buat kek pisang je sbb nak cepat hehe

    ReplyDelete