Thursday, January 27, 2011

Nasi Goreng Seafood..??


assalamualaikum...

konpius kenapa ada ?? di tajuk entri saya..??
hehehehe..
sebenanye saya pon tatau nak namakan apa unt nasik gureng ni..
sebabnye, memula mmg igt nak buat ala-ala seafood..
means that bubuh udang, sotong dan semua jenis seafood la kan..
tapi smalam baru masak udang, rasa sayang plak stok udang ku itu..hahaha :P
sotong plak ala-ala hidup segan mati tak mahu..ada la bape ekor aje..
sudahnye sotong tuh campur dgn crabstick aje le...gegegegege...
crabstick nye plak bila dah digaul2, lupus dlm timbunan nasik tuh..
hahah ni la namanye tukang masak amatur..;-)

okehla sesapa yg sudi silalah layaaannn menu kami tadi ye..

NASI GORENG SEAFOOD

Bahan-bahan
3 cawan nasi
1 biji bawang besar - potong dadu
2 ulas bawang putih - potong dadu
segenggam udang kering geragau
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar kicap pekat / kicap manis
sedikit sayur campur
1 biji telur
sotong - ikut la bape ekor dipotong bulat
3 batang crabstick - potong
udang - saya x bubuh pong hehe..
minyak

Cara-cara
1) Tumis bawang besar, bawang putih dan udang kering sampai naik bau.
2) Masukkan sotong dan udang, kacau dan biarkan sampai masak. Masukkan crabstick, sos tiram, sos ikan dan kicap.
3) Bila udang dan sotong dah masak, masukkan telur dan kacau. Masukkan sayur campur, kacau seketika.
4) Masukkan nasi yg telah dihancurkan. Gaul rata. Perasakan dengan garam, gula dan serbuk perasa. Terpulang pada selera masing-masing ye..:)

Nota: Oh ye, udang kering tuh bule ditukar dengan ikan bilis. terpulang la nak tumbuk ke or lebur camtuh aje..selera masing2 kan..hehe..

sebut pasal udang kering ni, mmg kat sini saya prefer guna udang kering dr bilis, sbb bilis lagi mahal dan susah sket nak dpt. biasanye sepeket tuh cuma bape kali masak aje, x berbaloi ngan regenye, kengkadang dapat yg x cantik (bilis lama)...huhu

udang kering geragau ni pes time beli masa kat kolej, kak pah jual. blur giler tatau nak masak ape guna udang kering (hahaha mmg kantoi jarang masak la tuh :P)..
lgpon biasa jumpe udang kering yg ketul2 tuh, cm x bape suke aje..huhuhu..
tp setat dr udang kering kak pah tuh la terus saya jatuh chenta, sedap upenye haha..
time kasih kak pah ye..tak sesia beli sepeket arituh..muhahahaha :P

4 comments:

  1. wah sedap ni...akak dtng nk sarapan ni ...ada lagi ke nasi goreng ni?...hehe

    ReplyDelete
  2. kak nieza: tapek2 leh prozenkan..ngan saya-saya skali dh beku ni kak..hihi

    ReplyDelete
  3. udang kering oh udang kering, kena beli udang kering kedai asia la nmpaknye nih.. nasik goreng mmg sedap klu ade udang kering or ikan bilis kan. hajaar ade lesung batu?

    ReplyDelete
  4. ana: ada..lesung tembikar...hehe

    ReplyDelete