Wednesday, September 28, 2011

Laksa Kuah Putih..

laksa kuah putih
assalamualaikum...

laksa ni asal kejadiannya sebab teringin makan laksa johor..
saya memang suka laksa, tp laksa penang tuh selalu gak makan sbb kawan2 kat sini memang terrer bab laksa asam tuh dan kat Msia dulu pon senang nak dapat kan hehehe..
cuma laksa johor ni payah sket nak dapt merasa, walaupon emak saya orang johor tp dia prefer laksa asam tuh, meibi sbb emak saya memang kureeengg bab bab santan ni dan laksa penang lagi senang nak buat kot..huhuhu..

so saya kat sini memang selalu termimpi2 laksa tau hik hik hik..:P
cuma bab nak buat tuh cam berchenta sket gara2 susah nak jumpe ikan fresh..
so arituh dah mengadu domba ngan sorang aunty Malaysia yg dah berpuluh tahun dok German..dia ckp dia pakai kepingan ikan aje..
dan ada sorang kakak senior di sini, kalau tak silap saya dia campur ngan ikan makarel dlm tin tuh setiap kali dia buat laksa penang..
so baru ni smangat la nak buat, sbb ikan slice yg sejuk beku tuh banyak jual kat pasaraya biasa, then ingatnye nak tambah tuna ajelah..
skali tengok resepi, pakai serbuk kari plak..
huhuhuhu terus kensol sbb serbuk kari (masa tuh)dah abis dlm simpanan uhuk uhuk..
kesimpulannye jadi la laksa kuah putih..
dan laksa nye pakai spegeti...muhahahhaha....

pada penyumbang resepi, kak hana thanks a lot..
izinkan saya tepek2 di sini plak ek...

LAKSA KUAH PUTIH
- sumber Kak Hana

Bahan-bahan
• 2-3 ekor ikan kembung@selayang - rebus *saya pakai ikan slice aje
• 4 biji bwg merah @ 1/2 biji bwg besar - kisar
• 1 ulas bwg putih - kisar
• 1 sk lada hitam - kisar
• 1 inci halia - kisar
• 1 keping asam gelugur
• santan pekat
• garam
• gula
• @ Jika suka masukkan skali daun kesum@serai ketuk masa rebus.
• Bahan sampingan dan ulama2an
• bawang besar, belacan (potong kecil2), sambal belacan, timun, kcg pjg dll.
* saya tambah 1/2 tuna dlm tin

Cara-cara
• Ambil isi ikan dan blend menggunakan air rebusan ikan tadi. ketepikan.
• Blend tulang2 ikan dan kemudian tapis dan masukkan lam mangkuk isi ikan tadi.
• Masukkan semua bahan ke dalam periuk termasuk santan. Didihkan.
• Perasakan dengan garam dan gula.
• Siap di hidang dengan mee udon@laksa, ulam2 dan sambal belacan.

3 comments:

  1. same with me
    ai tersangattttt suka laksa
    hary2 mkn laksa pow x per
    but laksa x pernah refer recipe
    semua ikut umi ai jer hikhik
    lepas tu tmbh apa yg patut
    lapaq laksa dah ni tgk hajar buat
    but stok laksa kering dh habes :(

    ReplyDelete
  2. ayu: kalau laksa asam kira menu diet kan..sbb rebus2 gitu..itu saya suka tibai banyak hik hik hik..cuma laksa lemak ni out of range la..hehehe

    ReplyDelete
  3. resepinya hampir sama dengan kuah laksa kelantan.

    ReplyDelete