Monday, November 22, 2010

Entri Lama - Nasi Goreng Paprik..


assalamualaikum..

ari nih Lea nak kene injek lagi..
las month injek kene 100 euro..
kali nih 130 euro..
mahal btol...huhu
mmg le bule claim, tp kene dolukan ongkosnya la...
gini le gayenye dok ober the sea nih..
kos hidup agak tinggi, tambah lak german nih negara maju..
tp sistemnya bagus..
sbb tuh kengkadang rasa x mo dah balik keje kat Msia...
muahahhaha...

okeh la ni nasi goreng nih dah lama saya buat..
tp bukan baru makan arinih tau..haha
dah lama buat dan dah lama masuk perut..
dah dibuang pong hahaha..

saya upload resepi nih khas unt member saya..
dia kata x pandei masak nasik gureng..
saya pon dok Msia dolu cuma sejenis aje nasik gureng yang saya tau..
amatur la katakan..hihi..
saya mmg sukeeee makan nasik gureng..
balik jengka kompom suh mak buat unt sarapan..
anak-anak sedara pon (anak abang saya) mmg feberet..
masak nasik gureng aje, senang jaga derang nih haha..
huhu.. byk lak menceceh makcik ni..;-)
layannn layannn...

NASI GORENG PAPRIK
- saya tatau sumber asal dr mana, search kat google dpt 3 website nih tp sumer display mende yg sama..sumber x ditulis plak..sumer claim dia nye kot hhihi :P
1) PakSu Corner
2) norhasimah mohd nor
3) kini2u.com

BAHAN-BAHAN NASI GORENG:
• Nasi secukupnya ( untuk makan 2 orang )
• 1 biji telur
• 1/4 labu bwg besar - dimayang sedikit
• 1/2 Sudu Serbuk pati ayam
• 1 Sudu Kicap pekat
• 2 Sudu minyak ikan
• 1/4 Garam
• 1/4 Sudu lada sulah
• 2 Sudu minyak utk menumis
• 50gram Cili Kering (dikisar)

CARA PENYEDIAAN :-
Panaskan minyak, tumis bawang sehingga wangi , masukkan cili kering , masukkan telur, goreng dan hancurkan , masukkan nasi, tambah kicap, minyak ikan, serbuk perasa (tanpa MSG) dan garam .

Paprik saya pakai resepi Ros, sbb dah tau mmg rasa marbeles..

PAPRIK UDANG

Bahan-bahannya
10 ekor udang saiz sederhana
1/3 biji carrot ( potong anak mancis)
8 batang kacang panjang/buncis ( dipotng 3@4 bahagian)
1/4 bij bawang besar ( dihiris kasar)
1/4 biji bunga kobis saiz sederhana ( potong kecil)
2 helai daun limau purut ( dicarik kasar)
2 inci halia ( dicincang halus atau disagat)
1 biji bawang putih ( diketuk dan dihiris halus)
1 sudu besar cili kisar
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
1 sudu kecil kicap manis ( tak nak letak pun takpe)
garam
dua batang putik jagung
suku cawan air
tepung jagung + air sket (ni saya tambah unt kuah pekat sket)

Cara-caranya
1. Panaskan 2 sudu minyak masak dan tumis bawang putih, halia dan cili kisar hingga naik bau, kemudian masukkan, sos cili, sos tiram, suku cawan air dan daun limau purut.
2. Selepas itu masukkan carrot dan biarkan sebentar, setelah carrot agak layu baru masukkan kacang buncis, bunga kobis, putik jagung dan udang, kacau sebati.
3. Akhri sekali masukan bawang besar, sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam, setelah sayur agak layu, angkat dan hidangkan panas-panas, selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment