Monday, November 29, 2010

Mari Menambah Lemak di Musim Sojuk..


assalamualaikum...

skarang rasanye dah kira masuk Winter di sini..
cuaca arinih -2 darjah..
hangin pon kuat giler..gege
so apalagi sejok2 camnih menambah lemak aje le keroje nye..hihi
smalam saya menerai kek yg ditayang kak hana..
nak kate jadi tuh..hummmm
bule la kot..
tp tak leh lawan sifu la kan..hihi

EGGLESS CHOCOLATE CAKE
- sumber asal dr Suma, homekreation dan di C&P dgn jayanya dr kak hana

Bahan-bahan
• 60ml air susu panas - kak hana guna air panas je sbb dh ade susu tpg, sama ngan saya
• 50g susu tepung
• 1 tbs Nescafe / Instant Coffee - saya guna Nescafe
• 1/2 cawan minyak masak
• 100g gula
• 1 tsp esen vanila
• 1 cawan yogurt - resepi asal xde
• 125g tepung gandum*
• 80g serbuk koko* - hana cume buh 40g je..sedang elok kecoklatannya, sama ngan saya
• 1 tsp baking powder*
• 1/2 tsp baking soda
• secubit garam* (* campurkan dan ayak)

Cara-cara
• Campurkan susu suam, susu tepung & nescafe.
• Masukkan minyak masak, gula & esen vanila. Kacau hingga gula larut.
• Masukkan yogurt dan kacau sebati.
• Masukkan tepung dan gaul hingga semua sebati.
• Bakar lebih kurang 35-40 min suhu 170-180 - hana kukus 40min, sama ngan saya

CHOCOLATE GANACHE
Source: MyRecipe Facebook (forgot to copy the contributor's name, thanks to the owner)
• 50g serbuk koko
• 60g Butter
• 1 cawan susu pekat

p/s: sila abaikan deko kek yg x lawa tuh ek..hehe

1 comment: