Wednesday, November 24, 2010

mm..

assalamualaikum..

mmm tetiba rasa nak buat luahan hati lak kat sini..hehe

dulu saya sangat lemah dlm masakan..
bkn la x pandai sangat masak, cuma M.A.L.A.S
masak cuma ari ahad..
tong gas umah saya berganti setaun 2 kali..
kalu masak, saya cuma tau satu jenis resepi aje..
cth kalu nasik goreng, satu jenis aje la yg saya tibai..
salad, ikan, ayam pon camtuh gak..

bila tau yg saya akan cuti tanpa gaji slama 4 thn nih..
saya simpan niat dlm hati..
saya nak cuba blajar memasak..
sbb saya suka dan sangat kagum tgk blog resepi kawan-kawan..
member-member saya buat nuget sendrik..
kagum btul saya..
lgpon slain jaga keperluan suami dan anak-anak..
apa lagi keje saya kan sehari-hari?? hehe..
takkan mengumpul lemak-lemak aje di badan??

dah 4 bln saya di sini..
seronok saya bila ros, sifu saya kata..
"hajar aku seronok tgk ko, dah pandai masak.."
sbb dolu dia penah cakap..
"nampak gaye aku kene ajar ko dr basic.."
hahahahahha..

saya takkan lupa yg dolu saya penah bagi coklat masakan kat member satu kolej..
saya tersalah beli, so saya tatau apa nak buat dgn bende alah tuh..
member saya kata "byk bende leh buat dgn coklat masakan nih.."
masa tuh saya pandang dia dgn blur-blur mode...
sbb saya x bule bayangkan apa 'bende' yang dia maksudkan..
jugak coklat masakan yg bertaun-taun dlm fridge mak saya..
kami adik bradik pandang memandang sbb tatau nak buat apa..
las-las anak sedara saya tibai masuk perut dia..
hahahahahha..

tp skarang saya x de mood nak meneruskan niat suci murni saya..
niat yg saya simpan dengan harapan tinggi menggunung..
kerana bila ada yang tak menghargai nya..
saya rasa useless..
takpe la lepas nih saya masak biasa-biasa aja..
no more nasik gureng USA, paprik, daging merah dll..
cukup la nasik goreng biasa..
kalu saya rajin saya akan tambah sosej..
atau tetiba dapat beli kangkung dr Asia Markt..
jadi la nasik gureng kampung..

sbb saya manusia normal..
saya x mengharapkan pujian..
cuma galakan dan penghargaan..
tapi takpe la mungkin harapan saya terlalu mustahil untuk direalisasikan..

9 comments:

  1. nape hajar?? sape yg x hargai masakan hajar?? meh bg sy rase sket sure sedap!! jgn give up ok, klu org x hargai pun x pe, do it for urself.. memasak ni satu nikmat, especially bile tengok hasil nye.. to me, memasak ni bukan org pompuan je patut tau, but org lelaki pun. bile masak sndiri br kite bole ensure makanan tu berkhasiat, bersih and free from perasa, pewarna yg bahawa utk body kite.. dun give up!!

    ReplyDelete
  2. ana: thanks..mmg betul buat unt diri sendri lebih bagus kan..takpe la atleast balik msia nanti kerap la tong gas saya berganti..hehe

    ReplyDelete
  3. hajar,at least hajar ada usaha nak memasak...tgk dah pandai buat mufin,puding roti...kak suzie pun tak pandai buat semua tu n honestly bkn pandai masak n yg basic boleh la mcm tomyam,sup,masak lemak tu pun ada masa sedap n ada masa tak jadi.
    biar je apa org nak kata sbb hajar masak utk family n mmg betul wpun tak seberapa apa yg kita masak tp kita pasti masakan tu bersih dari hasil air tangan kita.
    teruskan usaha tau n jgn putus asa sbb hajar kena tunjukkan yg hajar boleh :-)

    ReplyDelete
  4. aik mcm kenal je sape member kolej yg dpt coklat masakan tu..hehe
    anyway,kdg2 org lain mmg x cakap "eh sedap la awk masak" atau ayat2 yg seumpamanya,tp diorg ttp makan kan?diorg tak sedar kot 'air tangan' kita dah masuk dlm badan diorg & jadi darah daging diorang...so in a way mcm 'mandrem' diorang gak,sama mcm mana mak kita 'mandrem' kita dgn masakan diorang...
    (mak sy penah bgtau dia sbnrnya ada baca certain doa masa masak,tp dia xmo bgtau sy sbb katanya "belom sampai masa"..cuba akak tanya mak akak ada x dia baca apa2)
    so teruskanlah mencuba pelbagai resepi baru..jgn rasa discourage sbb org lain,
    yg penting kita rasa gembira bila resepi tu menjadi,betul tak?

    just my humble opinion... (^_^)

    ReplyDelete
  5. dont give up. enjoy memasak. akak pun dok mencopy dari blog hajar bila terasa nak cuba lain pula memasak. syok tengok org dok overc, adventurous bab memasak ni.biaq pilah org tak puji or bagi galakan. yang penting i did it for my own satisfaction dan moga usaha ini diterima sebagai ibadat padaNYA.

    ReplyDelete
  6. jiha: hahaha tuh la kalu tgk coklat masakan, sure igt kat u tau..
    kak suzi: hehe kita sama la..dolu tomyam rebus aje pandai..skarang baru tau tomyam bule ditumis..klakar kan saya??
    kak alhan: hehe btol2 kak alhan kata..thanks for remind me..:)

    ReplyDelete
  7. hm.. memasak ni pun depends.
    kalau kita memasak sbbmmg kita minat memasak, kita akan ttp buat wpun org mengutuk dan tak sokong.
    tp kalau kita buat sbb org, kita akan kecewa bila org tu tak menghargai.
    mcm akak, ramai je mengutuk akak dok sibuk nak beli rumah.. diorg kata akak tamak, nak beli banyak mana.. sedangkan mereka tak faham perancangan masa depan kita dan mereka tak minat pun pada hartanah.
    mcm tu jugak sitie.. kalau memasak mmg sbb hati kit aminat, teruskan.
    tp kalau semata2 utk org lain dan org tu tak menyokong, baik fokus pada perakara yg siti mmg minat yg siti sanggup buat walaupun takde org menyokong.

    ReplyDelete
  8. tp cerita coklat masakan tu mmg kelakar.. hahaha.. sebab last time kita buat almond london kan tak menjadi.. coklat tu tak keras..

    ReplyDelete
  9. kak anie: haha nanti la kalu ditakdirkan terrrbuat almond london n JADI, sure masuk punye citer tuh...hahaha

    ReplyDelete