Wednesday, November 3, 2010

Menu Malaysia Tak Ku Lupe hehe..



nasik lemak buah bidara
sayang selasih hamba lurutkan
buang emak buang saudara
kerana kasih hamba turutkan


acece..berpantun2 lak saya arini hehe..
tp cam kene lak pantun nih buat saya di perantauan..
kerana ikutkan en husben terpaksa berpisah ngan famili..
tapi saya x de la sampai buang emak buang famili..huhu

gamba nih dah lama..
tapi sbb ada yg mintak resepi sambal nasik lemak nih (ash tersedak x? hehe)..
so saya upload la di sini..

slamat mencuba ye..
jgn lupe panggil saya unt sama2 tes hahaha..:P

SAMBAL TUMIS LEBUR
- resepi asal dr Kak Anim, di C&P oleh Kak Hana..mintak copy ke kakak-kakak..hehe

Bahan-bahan
• Ikan bilis yang sudah di buang kepala sebanyak rm2 (sini pakai euro so saya main bantai2 aje hehe...)
• Bawang besar di hiris bujur
• 20 tangkai cili kering * (saya kurangkan sbb x tahan pedas huhu)
• 1 labu bawang besar*
• 3 ulas bawang putih*
• semua bahan2 * dikisar bersama
• sedikit gula
• sedikit garam

Cara-cara
• Panaskan minyak.
• tumis cili dan terus masukkan ikan bilis dan bawang besar.
• Tambah gula dan garam.
• Rasakan dan biarkan ia mendidih di atas api hingga kering atau sehingga cili masak.
• Amat mudah kan..tapi percaya lah rasanya sungguh enak sekali.

3 comments:

  1. mesti rindu nak mkn malaysian food kan??tp tkpe hajar rajin memasak so nanti boleh uli tepung buat roti canai pula ya :)

    ReplyDelete
  2. uli...jgn tak uli...
    kenal kita ke? kak liza, kakak ainul ni.

    ReplyDelete
  3. kakak-kakak ku: hehe bab-bab nguli nih cam lemah sket haha..tunggu en husben beli bread maker la haha

    ReplyDelete