Friday, February 11, 2011

Ayam Masak Merah..


assalamualaikum...

selamat hari Sabtu semua..
semoga semuanya gembira dan bahagia hendaknye..
kalu x gembira pon buat-buat la gembira, dalam hati kita sendrik aje yg tahu kan..:)

mm ayam masak merah ni pes time trial saya..
tak penah cuba, alih-alih terus masak banyak, dlm 2 ekor..
hahahaha cayeee tak??
alhamdulillah menjadi la gak..eh eh di tekak saya lah..
tekak kawan-kawan x sure plak...hihihihi :P
saya masak ni unt jamuan makan-makan meraikan perpisahan dgn sahabat kami, satu famili di sini yg akan balik dlm ujung bln ni...huhuhu
mm nantilah saya stori mori pasal tuh di entri yg lain..
kredit pada en fadzly yg snap gamba ni, cun cun...i likeee...hehehe

AYAM MASAK MERAH
- sumber dr Choppy@MyResepi, dicopy oleh Kak Mas@Duniaku, dan saya plak CnP dr Kak Izah@Muffin Lover..time kasih ye, sedap resepi ni, izinkan saya paste plak di sini :D

Bahan :
• 1/2 ekor ayam
• sedikit garam kunyit
• ## Bahan-bahan kisar ##
• 4-5 biji cili kering
• 1 cm halia
• 2 ulas bawang putih
• 1 labu bawang besar
• 1 biji tomato - potong dadu
• 1/2 cawan sos tomato
• 2 sudu besar sos tiram - Mas tambah
• 1/2 ketul kiub ayam - Mas tambah
• garam dan gula secukupnya
• ## Bahan Hias ##
• 1/2 biji bawang besar- potong bulat
• kacang hijau secukupnya

Cara :
1. Bersih ayam. Potong kecil-kecil dan gaul dengan garam kunyit. Goreng sehingga 2/3 masak
2. Tumis bahan kisar kecuali sos tomato dan tomato sehingga naik bau. Kemudian barulah dimasukkan sos, sos tiram dan buah tomato. Tumis sehingga naik minyak.
3. Masukkan ayam. Biar kuah jadi pekat. Sekali sekala hendaklah digaul balikkan.
4. Bila kuah dah pekat bolehlah masuk bahan-bahan hias. Biar 1-2 minit. Kemudian padamkan api.

2 comments:

  1. Kak Azi tak nmpk ayam sgt.. kak azi nampak pot bunga bunga yg cantik tuh........ hehehehhe

    ReplyDelete
  2. kak azi: hahah tu tak dapek den nak nolong..kene tanye tuan punyenye a.k.a kak nadia...hhehehe

    ReplyDelete