Saturday, February 19, 2011

Kerabu Jantung Pisang..


assalamualaikum...

lama betul rasa x update blog ni..
entri pon cam tertunggak-tunggak..
sejak akhir2 ni lea dah pandai dengki tgk emaknye depan pc..
pantang saya mengadap komputer, sure dia merengek la, tarik tangan la, panjat kerusi la..
oh lea, tau tak yg laptop ni aje la bes pren mak sekarang...huhuhu

kerabu ni bes, pada saya rasa dia lain skit..
sbb tak pakai kerisik, dan pakai santan..
eh eh tapi semua jenis kerabu saya suka..
dulu masa zaman 'bekerja', saya suka makan kerabu kacang botol di kedai nenek kebayan di jaya gading..hahaha...
walaupun life saya bersama kawan2 di kuantan tak sebest bersama kengkawan jelebu, tp saya windu masa2 brekpes bersama kat restoren keluarga, gambang..
juge lunch mihun sup cendawan claypot dan nasik ayam di R&R Gambang..
dlm masa 4 thn ni, tah sapa aje la yg masih ada di kolej saya tuh..
harap2 ada lah lagi kengkawan yg saya dpt ajak unt makan bersama...hihihihi

so..layaann aje la resepi ni ye..
vielen dank pada kak nieza finland, harap2 tak beku lagi la kak ye..hihihi :P

KERABU JANTUNG PISANG
- sumber asal dr buku Air Tangan Sheila Rusly, di share oleh kak Raihan@Periuktanah, dan di share jugak bersama oleh Kak Nieza Finland...

Bahan A:
1 biji cili merah - x bubuh
5 biji cili padi - saya isi 1 biji cili padi Asia Markt yg pedas itu..huhuhu
1 sm belacan siap dibakar
2 ulas bawang merah - x isi sbb x de bawang merah
2 ulas bawang putih
5 biji lada hitam - saya pakai lada hitam serbuk aja
*** tumbuk semua bahan A hingga lumat

Bahan B:
1/2 biji jantung pisang awak- saiz besar, kalau kecik guna 1 biji ye..
- buang kulit luarnya hingga tinggal bahagian dalam berwarna cerah.
1 biji tomato dihiris nipis
1/2 labu bawang besar dihiris nipis
1 ekor ikan senangin/ kembung/ sardin- gaul garam dan kunyit dan goreng separa garing (resepi asal ikan kembung direbus)- ambil isinya sahaja dan carikkan dengan tangan - saya tukar dgn udang kering ditumbuk halus
2 sudu besar santan pekat/ pati santan
1 biji limau nipis- diperah jusnya
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:
1. Didihkan air dalam periuk. Jantung pisang dibelah 2 dan dicuci dengan air.Rebus jantung pisang selama 15 minit. Angkat dan toskan. Hiris nipis dan masukkan ke dalam mangkuk.

2. Masukkan Bahan A yang telah ditumbuk diikuti bahan B. Gaul rata dan rasa masin dan manisnya. Jika cukup, bolehlah dihidangkan. Simpan dalam bekas bertutup di dalam peti ais jika ada baki sebelum dihidang lagi....

7 comments:

  1. don't worry..still boleh brekpes lempeng daging dgn sy sbb besar kemungkinan sy akan berada di sana selagi sy x kawen... =D

    ReplyDelete
  2. jiha: hahaha ye ke..okeh ni kira dah buat aggreement ke?? hihih

    ReplyDelete
  3. wah cantik blog brwajah baru nih :) anyway, same la kite, klu hajar ngan lea, sy pulak dua org yg dengki bile sy menghadap pc hehe.. tau2 je la sape yg dengki tu kan. tu pasal dah jarang sgt update blog. FB lg la, langsung x bukak kdg2 tuh hehe.. sy bukan peminat kerabu sgt, tp kerabu mangga suke jugak. Hajar ade resipi kerabu mangga??

    ReplyDelete
  4. ye...sy akan ingat janji ni... (^_^)

    ReplyDelete
  5. ana: heheh saya tak de dlm simpanan la kerabu mangga, tp mcm penah nampak di blog kawan2..nanti saya share kan ye..:)

    jiha: hahaha insyaAllah..arituh pon ada buat agreement x resmi ngan zaimah..hihi

    ReplyDelete
  6. perghh...sedap ni...akak pun suka..btw tq sudi mencuba...:)

    ReplyDelete
  7. kak nieza: hehe mmg bes bes bes dan bes...hihihi

    ReplyDelete