Thursday, February 10, 2011

Patin Tempoyak yg Dirindui..

assalamualaikum..

ramai yg tanya, susah ke nak dapat stok makanan basah Msia di sini..
mmm alhamdulillah di duisburg ni tak sesusah mana..
biasa nya di mana-mana tempat di obersea akan ada kedai Asia..
kecik besar kedai tuh aje yg jadi ukuran..hehehe
biasanya Asia Mart kami ada jual ikan patin, talapia, keli dan lain-lain..
kami..?? haha macam saya tokey plak ye..
marah tokey cina tuh nanti..hihihi :P
eh eh kalu saya tokeh pon syok gak kan, leh saya jual kicap kipas udang..huhuhu

cuma sayur aje la stereotype skit, sawi, taugeh mmg ari-ari ada..huhu
daun kucai, daun kesum ikut time..tempe pon same..:(
bendi susah nak jumpe skarang..huhuhu..
kalau pegi Asia Supermarkt yg jauh sket, insyaAllah kalu nasib baik ada kangkung dan jantung pisang..hehehe..
tapi kalu nasib tak baik abis penat naik turun bas dan tren aje la...hihihi :P

patin ni selalu gak beli..en husben suka..tambah2 patin tempoyak..
dok pahang dolu mmg sampai x larat makan la..
hehe cuma di sini x de la patin tempoyak nye..
tempoyak x lepas naik flight arituh...muhahahaha....
ada jugak durian jual kat sini, meibi dah sampai tahap desperate baru beli dan buat tempoyak sendrik...hihihii

selain dr goreng garing, saya slalu masak patin asam pedas..
sedap gak, walau x leh lawan patin tempoyak...huhuhu
so sesapa yg suka patin tapi x suke tempoyak bule la cuba ye...
mm smalam saya makan ngan omelete piza, dr kak hana..
bes bes cuma smalam piza saya x cun so x highlight...hahaha



ASAM PEDAS IKAN PATIN
- sumber cikmin.com..time kasih daun keladi ye..:)

Bahan-bahannya:
1 ekor ikan patin-potong dan bersihkan dengan asam keping
4 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
2 cm kunyit hidup* - saya pakai kunyit serbuk aje..
1 cm halia*
1 btg serai dititik
Daun kesum
1 bunga kantan-dibelah dua - x de, so x isi..
1/2 mangkuk kecil air asam jawa
4 sudu besar cili kering mesin
Air secukupnya
garam dan gula secukup rasa
minyak masak
sedikit belacan (ikut suka)
Boleh tambah sayuran seperti bendi dan terung panjang
bahan-bahan bertanda*ditumbuk

Cara-caranya:
1.Panaskan minyak, masukkan bahan yang bertumbuk tadi,tumis hingga naik bau.
2.Bila sudah naik bau, masukkan air asam jawa, kacau dan biar mendidih.
3.Kemudian masukkan daun kesum, bunga kantan, kacau dan masukkan air,boleh juga tambah sayuran seperti terung panjang dan bendi,biar mendidih.
4.Masukkan ikan, garam dan gula,biar hingga ikan masak,tutup api,siap untuk dihidangkan bersama nasi putih

4 comments:

  1. wah sedapnya menu siti mlm ni...akak suka patin tu..jom tukar ngan lauk sotong akak...boleh buat dinner mlm ni...hehehe

    ReplyDelete
  2. beli durian la.. buat tempoyak sdr

    ReplyDelete
  3. weii sedap nya kalau ada tempoyak..sangat sagat rindu nak makan patin tempoyak..patin sungai la paling sedap..sungai temerloh yeee,..hehe

    ReplyDelete
  4. kak nieza: hehehe bule2 anytime kak..hihihi

    kak anie: huhu tuh la x sampai tahap desperado lagi, takut beli sebijik berebut je lebih..tempoyak dlm mimpi aje la jawabnye..

    kak izah: tuh la kak mmg windu sangat2 ni..huhuhu

    ReplyDelete