Monday, July 25, 2011

Muffin Blueberry..

muffin blueberry2
assalamualaikum...

lama tak memapin..huhuhu
sebut pasal mapin ni, dr pembacaan saya, kalau adunan kita banyak, mapin yg bakar pes time akan lebih menjadi dr 2nd time...
tp taktau la kenapa bila sampai kat saya, terbalik jadinye..
maksudnye adunan yg dibakar 2nd time tu yg akan naik tinggi..huhuhu
mungkin sbb suhu, mungkin sbb oben...saya pon taktau..
tp yg ponting menjadi mapin saya, dlm erti kata tak bantat dan sedap di tekak, kira no hal la...hahahaha :P
time kasih kak izah atas resepi mapinmu ini, izinkan saya tepek2 di sini plak ek..:)

psttt kak izah mahap kan saya sbb mapin saya tak lawa cam akak nye...malu den sob sob sob..
dan mahap jugek sbb derhaka sket, saya tukar stroberi jadik blueberi..tadaaa...magik tak?? magik la...hahahaha


muffin blueberry

MUFFIN YOGURT BLUEBERRY (asalnya Muffin Yogurt Strawberry)
- sumber Kak Izah@Izah Muffin Lover

Bahan (lebih kurang 18 ketul standard size)
2 cwn tepung
1 1/2 sk soda bikarbonat
3/4 sk baking powder
1/2 sk garam
1 cwn yogurt plain @ perasa
2 biji telur
2/3 cwn gula kastor
100 ml minyak sayur @ butter cair
1 sk essence vanilla
1 sk strawberry paste *saya tak bubuh
5-7 biji strawberry size sederhana *saya tukar 1.5 cawan blueberry

Caranya:

Ayakkan tepung bersama baking powder, soda dan garam.
Gaulkan bahan ayak hingga sebati. Ketepikan.
Satukan pula yogurt, telur, gula, minyak, essence vanilla, strawbery paste dan sebatikan hingga licin.
Masukkan bancuhan yogurt tadi ke dalam tepung.
Kaup balik sehingga sebati kurang 1 minit.
Biarkan jika adunan agak berketul2 asalkan tidak terlebih mix.
Sendukkan ke dalam muffin cup dan bakar pada suhu 180 C selama 25-28 minit.

1 comment:

  1. tak pernah try wat muffin lagi, slalo beli yg dah ready made..hhihii.. nnt leh cuba yang ini ^____^

    **tq sis, singgah my blog, err New Zealand skng musim winter! boleh pggl LuNa ajer(=

    ReplyDelete