Thursday, April 14, 2011

Kek Simple Dari Ana..


assalamualaikum...

cerita bab kek ni, hehe mmg saya fail skit..
tatau la kenapa, tambah2 kalu kek yg dibakar..so saya prefer kalu kek tuh dikukus..:P
tp kalu camtuh sampai bile tak pandai kan..hahahaha...
so arituh masa jenjalan ke blog kengkawan, jumpe satu resepi kek dr ana..
mmg sangat simple, so saya pon semangat nak menerai...
lgpon sesi nak abiskan pisang di umah ni, arituh miss communication ngan en husben..saya beli, dia pon beli..hahahaha

mm tapi lepas masak, kek nya pecah mcm biasa..huhuhu..
ada gak search kat internet, tips2 buat kek dan dah di apply tapi masih tak berjaya..
meibi salah satu sebab ialah oven di umah saya ni basic sangat, takde function kipas, bakar atas, bawah tuh sumer..
just on dan pusingkan suhu aje..huhuhu
(eh sendri tak pandai salahkan oven plak ye..hahaha :P)
hihi saje aje ni, sbb apapon mmg kene carik punca kan, baru leh improve..:)
takpe takpe saya takkan berputus asa..viel Gluck unt diri saya sendri..:D

time kasih ye ana, mahap saya buat versi derhaka si tanggang sket, pasal strawberri fresh sudah abis, males mau beli..muhahaha

BANANA CAKE WITH STRAWBERRY
- sumber Ana@Life's Like That

Bahan-bahan

200g Tepung gandum.
130g gula (30g brown sugar, 100g gula castor) - saya pakai gula castor aje
1 sudu kecik baking powder.
4 biji telur
50g butter cair + 1 sudu besar minyak.
25ml susu segar.
200g pisang di lecek + 1 sudu besar Nutella

Cara
Campur semua bahan, gaul rata and bake!! 180 degree wuld be fine. So simple !

Dah masak, panas2 tu terus letak Strawberry, so strawberry tu cair sket and melekat elok atas cake and juice nye meresap ke dalam cake. Nice!

Nota: saya gantikan strawberry tuh dengan jem strawberry + 1 sb gelatin + sedikit air. Masak cara double boiler, suamkan dan curah atas kek..hihihi

7 comments:

  1. wahhh sedapnya kek..bak mai akak sepotong ni..hehe

    ReplyDelete
  2. oh cik hajar, pecah ke kek nye? x nampak pun pecahnye.. ape yg x kena agaknye... oven hajar api atas bawah pun x de ek? maybe tepung kot.. sy guna tepung gandum type 1050. tak bgtau pun dlm resipi sbb type2 ni ade kat cni je kan, klu kat m'sia guna je tepung kek hehe. klu hajar cuba lagi pasni, cuba lebihkan telur, sbb sy wat hrtu, 4 biji telur besar2 gedabak hehe..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..
    Huisssh limpahan strawbery tu tak tahan betul.

    ReplyDelete
  4. huh ..strabery yang meleleh tu nampak sedap

    ReplyDelete
  5. kak nieza: hehehe bule2 nanti saya pos ek..

    ana: mm oven saya standard on aje, tatau la api bawah ke atas..oo tepung tuh saya pakai 405, takpe nanti saya coba tukar...danke ana

    kak sam: waalaikumussalam..hihihi limpahan jem strawberry je tuh kak..hihii

    kak eyna: sedap kak, kalu pakai strawbery fresh mesti lagi the bomm...:D

    ReplyDelete
  6. sedapnyer.....

    p/s:BW & folo..mehla jenguk belog saya..salam kenal!(^_^)

    ReplyDelete
  7. noremy: terima kasih..insyaAllah ye..:)

    ReplyDelete